الأربعاء، ٢٧ أغسطس ٢٠٠٨

Belia we Dma3'oh El-3alya

بلية .. ودماغه العالية - الحلقة الأولى

كان فى واحد إسمه بلية , كان عنده دماغ كبيرة خالص, بس بينه وبينه وبس :) ,, حبة ناس يعرفوا دا, وعرفوه عن قرب قوى أوى ..

بس باقى الناس مش عارفين دا, كانت دماغه دى تشغله أسطى كبير فى أكبر ورشة فيكِ يا أرض :) .. بس ما حدش إداله الفرصة دى, فكان الناس اللى عارفين إن دماغه كبيرة, بيعرفوا يستغلوا دا ويستفادوا منه أوى,, وهو بيفرح إن فى حد فاهم دماغه وبيساعدهم أوى..

باقى الناس بقى ,, فاكرينه بلية ساذج وعبيط :) .. هو مش زعلان من دا, عادى, يعنى هيعملهم ايه يعنى, فكان بياخدهم على قد عقلهم, كانوا بيطلبوا منه حاجات عبيطة على قد الصورة اللى هما شايفينها, بسطحية, مش شايفين أى عمق, ولا حاولوا يلفوا حبة يشفوا باقى الزوايا..

روح يا بلية هات فطار .. حاضر
روح يا بلية هات مية .. حاضر
روح يا بلية أكنس الورشة .. حاضر
روح يا بلية صور الورقة دى .. حاضر
روح يا بلية وسط البلد هات شوية عدّة وبضاعة .. لأ

لأ .. كفاية بقى

أنا أقدر أشتغل مكان اللى بتسموه باشمهندس دا
أنا أقدر أحطلكم خطة لإدارة الورشة وزيادة الربح, وللدعايا للشغل بتاعنا

أنا ممكن أخليكم تاخدوا توكيل العربيات اللى بتصلحوها دى من الشركة الأم, أنا أعرف ناس فيها وبكلهم على النت, ممكن يساعدونا ف دا ..

أنا ممكن (بصوت عالى ووجه أحمر) ....$%%^&*)($@

اهدا يا بلية ,, معلش يا حبيبى, إحنا عارفين إن إنت تعبان من كثر الشغل..

روح يا إبن الـ .. تيييييييييييييييييييييييييت هات الفلكة عشان تتربى

%$^&)((&^%$
آااااااااااااااى .. حراااااااااااااااااااااااام
حرمت خلاص

... يتبع

هناك تعليقان (٢):

تليفزيون ملون يقول...

جميل يا عفيفي ....

بس عندي سؤال ....
افهم من كده انك ليك علاقة ببلية يا عفيفي .....
:)

اخوك/ تليفزيون ملون

Muhammad Afifi يقول...

:)

أخويا محمد ..

تسلم يا جميل,
مش شرط يكون ليا علاقة, الأحسن إننا نهتم بالقصة نفسها وناخد منها الدرس ..


أخويا الجميل تليفزيون ملون
منورنى والله