الثلاثاء، ٩ سبتمبر ٢٠٠٨

Kaas men Al-Seven

أهلا بكم :) ..

كل سنة وإنتم طيبين الأول بمناسبة حلول شهر رمضان, النهاردة 9, يعنى تقريبًا ثلث الشهر عدا ,, شدوا حيلكم ..


هنأجل الكلام عن حلقات بلية, عشان فى موضوع عايز أفتحه معاكم, العنوان غريب أنا عارف :)





الموضو وما فيه, إنى كنت بفكر فى حال واحد جاله مرض فجأه, كان المفروض هيعمل خير, منعه من الخير دا .. فضل نايم طول النهار ,, فطر وكان المفروض صايم ..

وايه تانى؟!

تعبان, و .... ثوانى مش هيشتكى ..


روّح آخر النهار, بمعايير الناس, هو ما عملش حاجة خالص اليوم دا.. يعنى رجع صفر اليدين...
أول ما روح نام, صحى تانى يوم تعبان برضه ...

بس أحسن ..

طيب نكمل اليأس دا كمان شوية, نشوف هو كان شايف ايه؟

شايف إنه بلاء من ربنا, ف رمضان, يعنى 1 ربنا بيحبه, 2 بيغفرله ذنوبه, 3 أخد ثواب العمل الخيرى من غير ما يعمله, مش جايز كان يأثر وهو بيعمله ما يعملوش كويس؟!

طيب وبعدين راح عند الدكتور, عرف إن عنده حاجه غريبة كدة اسمها "ديزونتاريا أميبية" ولكم أن تتخيلوا حجم هذا الفطر, هو مكون من خلية واحدة, كائن وحيد الخلية, ضعيف, يتكاثر بالإنقسام

تذكرت وقتها المقولة التى تقول "عجبًا لهذا الإنسان ,, تمرضه بقة, وتقتله شرقة"

المهم الدكتور كتبتلى الأدوية وقالى على نظام الأكل ,, وفى الآخر بيوقلى ايه يا ولااااااااااااااد؟!!

اشرب سفن (ايييييييييييييه)


(فى سرى برضوه) أنا أشرب سيفن ,, بعد أكثر من 6 سنين مقاطعة, أشترى سيفين وأشربه , وغالبًا ليتر وكل شوية ..

الدكتور : والسيفين دا هيبقاله فوايد كثير معاك, علشان هو مش هيرويك, فهتشرب كثير,و انت محتاج سوايل كثيرة ..

وركز على الأكل المسلوق و......


وجاتلى الأدوية, وجالى معاها ليتر سبرايت, خلص علشان المشاركة :) ,, يعنى كنت سبب دخول سبرايت البيت, تَبِعَهُ ليتر سيفين, ودا من غير مشاركة .....

أنا بالمناسبة مضطر أفطر 5 أيام ,, كل واحد قادر يصوم يعرف إن دى نعمة كبيرة بجد ..

بس عارفين ,, إن كنت مضطر أفطر 5 أيام, فى ناس كبار ف السن مش عارفين يصوموا خالص وراضيين لأن دا حكم ربنا ..

وإن كنت زعلان علشان بشرب سيفن علشان المقاطعة, ممكن أحتسبه دوا, وممكن برضه طعمه حلو, لكن فى ناس بياخدوا كيماوى, ومش هينفع يخلوه حاجة أشيك من كدة, مش هيقعدروا يتخيلوه جلوكوز مثلا!!!!!
لكن يصبروا ويحتسبوا

يعنى أنا بكل المقاييس ف نعيم!

So

الحمد لله جدًا جدًا جدًا


المهم ...
صحيت الصبح, أخدت الدوا
فتحت إزازة السيفن, وأخدت كاس سيفن ... وبس

هناك ٤ تعليقات:

غير معرف يقول...

:D
آخر دلع، الدكاترة بيكتبوا دلوقتي السيفين كعلاج؟ عنوانه ايه الدكتور ده يا محمد؟؟

شفاك الله وعافاك، ربنا يكرمك يارب يامحمد :)

غير معرف يقول...

تحب لما اجيلك اعمل حسابى على سفن مكببر

الف سلامه ياحاج :)

Muhammad Afifi يقول...

ربنا يكرمك يا حبيب يارب

دكاترة آخر زمن ,,

حبيب وماحى .. ليكم شكر خاص والله, علشان تعبتوا نفسكم علشان تجيبولى الدوا هناك فى بينى منين

جزاكم الله خيرًا بجد بجد ..

_

حبيب باشا, منور المدونة والله

Muhammad Afifi يقول...

ماحى بيه

أنا خلاص بطلت سيفن أصلا , وفى المتابعة قولت للدكتور بطلت أشرب البتاع دا :)


اعمل حسابك على أعشاب مريمية :) ,, أصلى الطبيعى يوكل :)

أو بردكوش أو ينسون


ماحى بيه, بقالك كثير ما طلتش على المدونة

منور يا كبير :)